Ciocane Rotopercutoare

 

Exploatarea ciocanelor rotopercutoare

 

Pentru obtinerea unor performante de lucru maxime (randament maxim la gaurire) si a evitarii deteriorarii ciocanelor rotopercutoare este necesara respectarea stricta a unor reguli de exploatare. Câteva din regulile acestea le vom prezenta în continuare. În primul rând nu trebuie efectuate cu ajutorul masinilor usoare lucrari pentru care în mod normal trebuie utilizate masini din clasele mai mari de greutate si putere pentru ca exista pericolul de suprasolicitare. Trebuie utilizate obligatoriu toate dispozitivele de protectie ale masinii împotriva prafului (ciuperci de cauciuc pentru coada burghielor si daltilor, talere de cauciuc pentru gaurile efectuate în tavan). Nu trebuie utilizate burghie cu diametrul mai mare decât cel indicat ca diametru maxim de lucru în cartea tehnica. În regim de lucru intensiv nu se vor utiliza burghie cu diametrul mai mare de decât cel indicat ca diametru optim de catre producator (aproximativ 3/4 din diametrul maxim al masinii). Nu se va cupla sau decupla percutia sau rotatia în timpul mersului, existând pericolul de rupere al angrenajelor. La gaurile în beton sau caramida nu trebuie efectuata pregaurirea la diametre mai mici. Gaura se efectueaza direct la diametrul necesar. Nu trebuie utilizate burghie necorespunzatoare (uzate, cu pastila widia ciobita sau cu coada deformata). Dupa fiecare gaurire trebuie verificat regimul de încalzire al masinii (atât mecanismul de lovire cât si motorul electric) si se opreste pentru racire daca se constata o supraîncalzire a acesteia.  Nu se va încerca gaurirea armaturii din beton. Acest lucru se poate realiza doar cu burghie speciale sau cu carote diamantate. Masina trebuie oprita la aparitia oricarui simptom de functionare defectuoasa (zgomote deosebite, scântei puternice la colector, turatie scazuta, energie de lovire mica, pierdere de vaselina) si se va duce pentru remediere la atelierul service autorizat.


Întretinerea ciocanelor rotopercutoare

Cand achizitionam un echipament, cel mai important lucru este sa respectam strict destinatia masinii, de exemplu, sa nu utilizam o masina de gaurit obisnuita pentru a amesteca mortar. Nici rotopercutorul nu este recomandat pentru a amesteca materiale, din cauza ca este conceput sa realizeze un anumit tip de lucrare, iar daca este folosit la o lucrare similara, dar care necesita un efort sporit, cum este amestecarea materialelor de tencuiala care sunt vascoase, efortul fiind mai mare, utilizarea duce la uzura prematura a mecanismului masinii, indiferent de marca si de calitatile ei. Acest lucru este valabil si pentru masinile de gaurit obisnuite. Pentru acest tip de lucrari exista masini cu mecanisme mult mai robuste, special proiectate pentru un astfel de efort. Noi incercam sa convingem clientii sa nu foloseasca echipamentul in alte moduri si la alte tipuri de lucrari decat destinatia sa principala. 

Desi sunt masini destinate sa lucreze în conditii dure, de santier, este eronat sa se creada ca ciocanele rotopercutoare nu au nevoie de întretinere.


Întretinerea si verificarea zilnica se va efectua de catre utilizator si consta în:

  1. Curatirea de praf a cozii burghielor si a mecanismului de prindere SDS Plus sau SDS Max cu ajutorul unei cârpe curate si ungerea acestora cu vaselina;
  2. Curatirea de praf a orificiilor de ventilatie ale motorului;
  3. Curatirea de praf a întrerupatorului de pornire - oprire;
  4. Verificarea vizuala a etanseitatii masinii si a mecanismului de prindere a burghielor SDS Plus sau SDS Max;
  5. Verificarea auditiva a functionarii corecte a masinii (nu se aud zgomote deosebite din interior - rulmenti gripati, angrenaje cu dinti rupti, zgomote la colector);
  6. Verificarea vizuala a izolatiei cablului electric de alimentare si a stecherului.

Verificarea si întretinerea periodica (la fiecare 6 - 12 luni de exploatare) se va efectua numai într-o unitate service autorizata si consta în:

  1. Verificarea uzurii periilor de carbune si înlocuirea acestora (daca este cazul);
  2. Verificarea uzurii colectorului;
  3. Verificarea vaselinei din reductor si înlocuirea acesteia (daca este cazul);
  4. Verificarea garniturilor de etansare si înlocuirea acestora (daca este cazul);
  5. Verificarea si reglarea cuplajului de protectie la suprasarcina;
  6. Verificarea rulmentilor si înloŹcuirea acestora (daca este cazul).